PvP v Pokemon GO – průvodce pro pokročilé

Matoush si pro nás připravil opravdu další příručku jak na PvP souboje.

Sorry za delší prodlevu. Už mám tohle hotový asi měsíc, ale vzhledem k současné situaci jsem neměl moc chuť. Tenhle článek je opravdu jen pro hodně zapálený PvP hráče. Vysvětluje metriku zvanou Stat product, jak se počítá a jak se z toho vyhodnocuje nejlepší varianta pokémona. Na pokemongohub.net to sice mají zařazené v sekci pro nováčky, ale dle mého názoru je tohle pro nováčky zbytečně složitý.

Trenérská akademie: Nejlepší IV pro PvP

Není snadné pochopit jak funguje IV v PoGO. Ze začátku, dokud ve hře nebylo PvP, stačilo chytat pokémony s vysokým IV. Později se hráči začali zajímat o Breakpointy a Bulkpointy ve snaze ušetřit nějaký stardust, ale nešlo opravdu o nic jiného, než šetření stardustu. Od zavedení PvP se však věci trochu změnily.

(Breakpoints a Bulkpoints nebudu překládat, stejně jako asi i další anglikanismy, který jsou klíčový slova. Je možné, že se na ně časem budu odkazovat. Věřím, že mi to prominete jako v případě nepřekládání názvů útoku nebo třeba stardust a pod.)

Už jste nejspíš slyšeli, že dobré IV Pokémona pro PvP, je to s nízkým útokem. A přesto, že to tak většinou je, existuje spousta situací kdy to není pravda. Krom toho existují další faktory, které byste měli zvážit. V tomto krátkém průvodci se pokusím vysvětlit, kdy brát IV v úvahu a jaké další faktory byste měli zvážit, pokud chcete začít investovat do konkrétního pokémona na PvP. A mějte na paměti, že se to týká pouze lig co mají limit pro CP. V master lize budete vždy chtít 100% pokémona s IV 15/15/15.

Celkový pohled na IV

Jestli jste aktivními uživateli sociálních sítí a zajímáte se o PvP, už jste pravděpodobně někde zaregistrovali hlášky typu “dostal jsem 4. nejlepšího Swamperta pro Great ligu”. Co to ale znamená 4. nejlepšího? Stránka GO: Stadium má nádherně zpracovanou tabulku se všemi možnými IV pro každého pokémona, seřazené podle metriky nazvané jako “stat product”. My si jako příklad vezmeme Skarmory s IV 1/13/13 pro Great ligu. Teď trochu matematiky.

Skarmory
IV Attack (útoku) 1
IV Defense (obrna) 13
IV Stamina (výdrž) 13
Max CP pro Great League 1499

Jak asi víte, základní statistiky pokémona (tj. ty, co najdete ve většině různých databází) se trochu liší od aktuálních statistik na konkrétní úrovni. Dobře je to vidět například na zvyšování HP při každém power upu. Tenhle konkrétní Skarmory má maximální CP pro Great ligu 1499 na levelu 27,5. Jaké jsou ale jeho aktuální a tedy efektivní statistiky na téhle úrovni? Nejdřív ze všeho se statistiky vypočítají importem statistik z původních sérií her Pokémon. Statistiky Skarmory v hlavní sérii her jsou 65/80/140/40/70/70 (HP/ATK/DEF/SP.ATK/SP.DEF/SPEED). Na základě těchto statistik se počítají základní statistiky pro Pokémon GO s použitím následujících vzorců.

Základní vzorečky pro ATK, DEF a STA v Pokémon GO

Použijeme-li výše uvedené vzorce se statistikami Skarmory, dostaneme základní útok 148, základní obranu 226 a staminu 163. což jsou taky staty, které uvidíte v databázi pokemongohub.net. Higher a Lower ve výpočtu jsou jen nejvyšší stavy buď útoku nebo obrany.

Základní staty Skarmory v Pokémon GO

Takže máme základní statistiky. Ale jak level pokémona a jeho IV ovlivní CP nebo jeho efektivní staty pro konkrétní ligu? Tady to začíná být trochu zajímavé. Následující vzorečky lze použít ke stanovení efektivních statistik (a CP) na konkrétní úrovni.

Vzorečky pro výpočet statů a CP na konkrétním levelu pokémona

Pokud se chcete dozvědět něco víc o mechanice Combat Power, můžete jít na tenhle článek, kde najdete i pár příkladů výpočtu. Bereme v úvahu, že hodnota CPM pro level 27,5 je 0,70054287. Pro každý level (i půl levelu) jsou diskrétní hodnoty, které se dají najít online. Pojďme trochu ty čísla podrtit.

Příklad výpočtu pro Skarmory na levelu 27,5

Takže teď máme efektivní staty pro toto konkrétní rozložení IV Skarmory z našeho příkladu. Jak se ale dozvíme která je nejlepší kombinace IV? A existuje vůbec nějaká nejlepší? Na nejlepší metriku se podíváme v dalším odstavci.

Stat product – ta nejlepší metrika vůbec?

Podle mého názoru absolutně neexistuje nějaká nejlepší metrika pokud jde o PvP IV. “Nejlepší” kterou máme aktuálně k dispozici, nebo která se alespoň nejvíc používá, je Stat product. Jak to tedy funguje? Následující screenshot je převzat z nástroje GO Stadium PvP IV Spread, což je v současnosti asi nejlepší nástroj, který máme k dispozici.

Za předpokladu, že minimální možná hodnota IV je 0 (pokémona chyceného v přírodě), máme 4096 potenciálních kombinací IV. Pokud vynásobíme 3 efektivní statistiky výše zmíněného Skarmoryho na levelu 27,5 (ATK, DEF a STA) pro naší kombinaci IV 1/13/13, dostaneme pro stat product číslo 2149579. Tohle číslo samo o sobě nic neznamená, ale rovná se 99,84% “nejlepší” varianty Stat product. Je to díky tomu čtvrtá nejlepší kombinace ve VŠECH situacích? Absolutně ne, ale celkově vzato, je to docela dobrá metrika.

Pokud vás zajímá, proč top10 kombinací IV sdílí skutečnost, že mají nízký ATK, tak to snadno pochopíte, když se pozorněji podíváte na vzorec z přechozí částil. Přemýšlejte o něm jako o prázdné krabici, kterou chcete vyplnit míčky repreznetujícími IV pokémona. Prostor v krabici je omezený a vaše ATK míčky jsou mnohem větší, než vaše DEF a STA míčky. Jestli chcete do krabice nacpat co možná největší počet míčků, dáte přednost těm menším. Tím získáte větší objem (BULK). Je to proto, že ve vzorečku zmíněném výše má ATK větší vliv než zbylé dvě statistiky DEF a STA. Vyšší ATK = nafouknuté CP = nižší dosažitelná úroveň pod 1500/2500 CP (neplatí v případě master league, kdy budete vždy chtít 100% IV).

Přesto, že je Stat product celkem dobrá metrika, existují situace, kdy určitá kombinace IV funguje lépe, než ty uvedené v tabulce výše. Pojďme se na to podívat.

Breakpointy a Bulkpointy

Breakpoints a Bulkpoints nejsou důležité jen v PvE (Raidy, Gym battle), ale také v PvP. Je však třeba vzít v úvahu jednu důležitou věc: obecně nevíte, jaké rozložení IV má váš protivník.

Ve většině případů je nejlepší maximalizovat Stat product, ale v některých zápasech mohou Breakpointy a Bulkpointy znamenat rozdíl. Představte si, že váš pokémon s 0 ATK IV způsobí 6 dmg za každý svůj rychlý útok, ale mohl by dát 7 kdyby měl ATK 1. Pokémon s ATK 1 pravděpodobně nebude mít nejlepší Stat product, ale tento kompromis mezi jedním dmg navíc proti malé “ztrátě” objemu (bulk) možná stojí za investici. Speciálně pokud je v meta game klíčový nějaký konkrétní duel. Podobně může být nutné pro dosažení výhry dosáhnout i specifického Bulkpointu.

Pokémoni, kteří jsou na maxu pod hranicí limitu CP

Pokud nějaký Pokémon dosáhne maximální hodnoty CP pod limitem pro danou ligu, budete vždy chtít 100% variantu tohoto Pokémona. Například Medicham a Sableye mají maximum CP pod 1500, takže budete chtít vždy 100% kousky. V těchto případech budou 100% IV pokémoni také mít nejvyšší Stat product.

Závěrem

Obecně se dá říct, že na IV sice záleží, ale existuje spousta dalších aspektů na které se musíte zaměřit, pokud chcete v PvP vyhrávat. Dobře vést své pokémony je jedna z nich, vědět, kdy prohodit pokémona za jiného, je další. Porozumět aktuální metagame a odhadnout co může soupeř mít v záloze je také důležité. Důležité je také složení vašeho týmu a jeho synergie a v neposlední řadě pak také IV vašich pokémonů. A nezapomeňte, že úplné nabití vašeho charge útoku (trefení co největšího počtu ikon útoku při animaci, ideálně všechny) může být důležitější než IV pokémona.

Najít pokémona s největším STAT productem je obecně důležité hlavně pro ligy se stropem CP (Great a Ultra). Mít skvělé IV pro PvP může být fajn v mnoha případech, ale speciálně v zrcadlovém zápase (dva stejní pokémoni proti sobě) nebo v zápasech, kde vítězství může rozhodnout i maličkost.

Doufám, že vám to k něčemu pomohlo a přeji hodně štěstí v budoucích zápasech 😉

Sdílej kamarádůmShare on Facebook
Facebook
Přihlásit k odběru emailem
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Koffing
Koffing
28.05.2020 20:12

Než vědecký přístup postupují systémem pokus omyl s tím že nějaké zkušenosti mám a vím co asi za to stojí a co ne. Top hráč nikdy nebudu ale takový lepší průměr ať si nekrivdim. Moc rád bych se dostal na úroveň 8. Je tam nějaký unikátní encounter jméno mi vypadlo. Soustředím se hlavně na great ligu kde už mám pár svých oblíbenců. Dostat se na 7 úroveň není těžký tam se vystačí s obyčejnou sestavou. Já jsem prošel s týmem v pořadí claydol, gloom, shadow swampert. A sestava vcelku unikátní. Claydol občas potkám swamperta taky ale ne shadow a glooom… Číst vice »

1
0
Zapojite se do diskuze.x
()
x