PvP v Pokemon GO – průvodce pro začátečníky

Matoush si pro nás připravil opravdu dlouhou příručku jak na PvP souboje. Pracoval na ní 4 dny. Moc mu za ní děkuji. Věřím že nám všem pomůže 🙂

Kdo je Matoush

Ahoj. K pokémonům mám zvláštní vztah. Potkali jsme se v podstatě hned jak k nám asi před 20 lety přišli, a shodou okolností jsem v té době pracoval v jedné ze čtyř firem, které tenkrát měly na tuhle značku licenci pro český tr

Matoush si pro nás připravil opravdu dlouhou příručku jak na PvP souboje, s kterou …

Kdo je Matoush

Ahoj. K pokémonům mám zvláštní vztah. Potkali jsme se v podstatě hned jak k nám asi před 20 lety přišli, a shodou okolností jsem v té době pracoval v jedné ze čtyř firem, které tenkrát měly na tuhle značku licenci pro český trh (ne, nebylo to Nintendo).

Jedna z věcí, která byla na tomto fenoménu výjimečná, byla možnost propojit Gameboye kablíkem a dát si souboj s kámošem (případně vyměňovat pokémony). Pak se objevily hry na SNES a hlavně kartičky, které otevřely dveře soutěžnímu hraní dokořán. Vždyť i Ash Ketchum – hlavní postava animáku – furt chtěl jenom soutěžit a vyhrát mistra pokémonové ligy (tuším že se mu to podařilo až někdy ve 20. sérii animáku, tj někdy asi 2 roky zpátky. Ano, animák se pořád točí a Ashovi je po dvaceti letech v seriálu pořád 11 :-D).

Můj vztah k POGO nebyl ale od začátku moc povedený. Nelíbilo se mi chytání prostým hozením pokéballu, ale hlavně mi v POGO chyběla možnost soutěžního hraní. Sice časem přidali možnost PvP s nearby hráči, případně friendy, ale to tak nějak nebylo ono. Chybělo to správné koření. Chápu, že spoustě lidem stačí chodit po světě, doplňovat sbírku, obsazovat Gymy nebo porážet rakeťáky. Jenže soutěžní zápasy podle mě ke světu pokémonů prostě patří.

Nedávno se mi však ve hře objevilo nové tlačítko a ejhle – zjistil jsem, že něco jako soutěžní hraní do hry už přidali. Je tam možnost pustit soutěžní zápas s náhodným protihráčem. Hned jsem na to skočil…

…A prvních 10 zápasů jsem hned prohrál ☹

Tak jsem začal hledat informace a časem objevil úplně nový rozměr této hry, ne jen že můžu bojovat proti náhodnému soupeři. Narazil jsem i na to, že existují turnaje, lokální ligy a podobně. Nejdřív jsem logicky šel na pokestop.cz, jenže tady jsem našel akorát zprávu že admin PvP nehraje a tudíž o tom ví prd aby o tom mohl psát. Ale taky výzvu, ať kdyžtak někdo něco napíše, tak jsem se toho ujal. U dobíjení Gymu nebo v raidu jsem nikdy nic podobného neměl potřebu řešit (možná trochu u rakeťáckejch bossů), jenže PvP vyžaduje naprosto odlišný přístup.

A protože se považuji pořád za začátečníka a vlastních zkušeností je zatím poskrovnu, začnu překladem cizích textů – první věc vezmu z pokemongohub.net, konkrétně tenhle článek: https://pokemongohub.net/post/guide/a-beginners-guide-to-pvp-in-pokemon-go/

Omlouvám se za delší úvod, ale tak nějak jsem cítil potřebu to sem napsat. Teď k tomu překladu…

O čem je tato příručka

PvP v Pokemon Go může být celkem náročné. Cílem této příručky je seznámit se s některými základními pojmy, které vás připraví na to, abyste se vydali na cestu za tím „být ten nejlepší, jak nikdo přede mnou!“ 😀

OMB (to je totiž správnej překlad OMG – ó můj bože). Tak tedy: OMB je příliš mnoho věcí, které potřebuju vědět. Kde mám začít? Právě tady! Vážně. Přečtěte si tuhle příručku a pak se ponořte do soubojů. I ti nejlepší trenéři dělají chyby a mají možnost se učit a zlepšovat. Na druhou stranu můžete klidně tuto příručku přeskočit a rovnou se vrhnout do boje. Nemusíte číst moje moudra abyste mohli bojovat, učit se a užívat si hru. (v originálním textu bylo použito slovo players – hráči, jenže v duchu pokémonů jsem použil trenéry. Ale už do překladu vážně nebudu zasahovat 😉)

Základy

Nikdo nečeká, že budete hned po prvním dnu mistři pokémonu. Informace a dovednosti přijdou až s časem. Podívejme se stručně na některá témata, která budete potřebovat, a na kterých budete později stavět.

Efektivita typu

To zahrnuje jak typ pokémona nebo jeho útoku (např. fire), tak relativní poškození, které na základě těchto typů způsobí nebo dostane. Ve hře je celkem 18 různých typů, což tvoří poměrně komplikovanou verzi kámen-nůžky-papír. Připojený graf efektivity a zranitelností Vám bude dávat mnohem větší smysl, až si přečtete něco dál.

Zranění je založené právě na základě těchto typů, jejich slabostí a odolností. Zranění také může být neutrální, málo efektivní (NVE – not very effective) nebo super efektivní (SE). Také můžeme mít jednoduchý nebo zdvojený efekt NVE nebo SE. A tyhle odolnosti a slabosti se mohou skládat. Rád o nich mluvím jako p příčkách žebříku.

Vemte si například Gligara, který je díky kombinaci typů Ground/Flying celkem unikátní. Co když na něj útočník použije elektrický útok. Flying typ má na elektřinu slabost (což znamená, že dostane 1x SE poškození). Naproti tomu, Ground typ je proti elektřině odolný, což znamená, že dostane pouze 2x NVE poškození (vzpomeňte si na uzemnění spotřebičů v reálném životě). Takže na našem pomyslném žebříku vyleze elektřina o stupínek nahoru, ale pak o dva dolu. Výsledek je, že jste o 1 příčku pod neutrálem, respektive na 1x NVE. Učení se typům – jejich slabostem a odolnostem – vyžaduje hodně praxe. Nicméně hodně typů se odráží v reálném světě. Voda uhasí oheň, oheň vypálí trávu atd.

Rozdíly v PvP

Hodně z toho, na co jste byli zvyklí například z raidů se při aplikování do PvP může dost lišit.

  • Kola/tahy
  • PvP je vlastně tahová
  • Každé kolo má 0,5 vteřiny

Rychlé útoky

V originále používají slovo “move” (pohyb) – fast move, charged move, move set a podobně. Já ale zvolil slovo “útok”, protože používat slovo pohyb mě přišlo fakt divný…

  • Rychlé útoky trvají 1 – 5 kol
  • Generují energii (vyplňují kolečka s nabíjecími útoky – charged move bubbles). Zisk energie se většinou uvádí v energii za kolo (EPT – energy per turn), což je užitečné pro porovnání útoků, protože ne všechny zaberou stejný počet kol.
  • Způsobují nevyhnutelné zranění (uvědomte si, že nabíjecí útoky mohou být blokovány štítem). Tohle zranění se obvykle označuje jako zranění za kolo (DPT – damage per turn).
    • V odkazu můžete vidět útoky různých typů a seřadit si je podle zranění, energie, atd.
    • PWR je síla útoku, která je uvedena ve hře. Protože tohle zranění ale vzniká během několika 0,5 vteřinových kol, je hodnota DPT pro porovnání útoků lepší. Srovnejte například útoky Confusion – 16 dmg/12 energy a Dragon Breath – 4 dmg/3 energy. Na první pohled se Confusion zdá silnější… Dokud se ale nepodíváte na počet kol potřebných pro každý útok. Confusion trvá 4 kola (2 sekundy), zatímco Dragon Breath jen jedno kolo. Což znamená že po dvou sekundách způsobí oba útoky 16 zranění a vygenerují 12 energie. Oba tedy mají 4 DPT a 3 EPT.
  • Rychlé útoky nejsou rovnocenné. Některé jsou úžasné a jiné tak špatné, že se nedají použít.

(graf ukazuje nejlepší útoky jako Counter a Shadow Claw v pravém horním rohu a ty nejhorší v levém spodním. Víc poškození směrem doprava a víc generované energie směrem nahoru)

Nabíjecí útoky

Nabíjecích útoků je velké množství, jejich kompletní seznam najdete zde.

  • Nabíjecí útoky stojí energii v rozmezí od 35 do 100
  • Maximální množství energie, kterou si můžete našetřit, je 100 (což znamená že můžete použít některé útoky hned, nebo krátce po sobě. Více o tom později).
  • Efektivita nabíjecích útoků se porovnává podle zranění za energii (DPE – damage per energy). Podívejte se například na Low Sweep a Hydro Cannon. Oba potřebují 40 energie, ale Low Sweep způsobí 40 zranění, zatímco Hydro Cannon 90!! Low Swep má tedy 1 DPE, zatímco Hydro Cannon má 2,25 DPE.
    • Pokud je tý matematiky na vás už moc, stačí vědět, že nabíjecí útoky mají různou účinnost, takže některé jsou prostě lepší než jiné 😉
  • Když vaše fast útoky vygenerují dost energie aby naplnily bublinu s nabíjecím útokem, můžete ho použít (což spustí minihru nabíjecích útoků).
  • Neexistuje nejlepší cesta jak nabít každý útok (v minihře), ale zjistil jsem že rychlé kroužky jsou velmi užitečné (různé velikosti pro různé útoky). Valor Ash  to krásně ukazuje na svém videu.

  • To může být velmi užitečné pro začátečníky, protože i když si nedokážete zapamatovat animaci pro každý útok, stačí dělat kroužky. 
  • Nabíjecí útoky způsobí základní zranění plus zranění za každou trefenou ikonku během animace minihry.
  • Útoky měnící staty
    • Některé útoky jako Power Up a Acid Spray ovlivňují útok a obranu
    • To může výrazně ovlivnit zranění, které pokémon dá nebo dostane.
    • Jiné útoky než Power Up Punch, který je velmi silný, vyžadují určitou vyspělost a praxi a ne vždy dokáží splnit očekávání. Detailně se tím zabývá třeba toto vlákno na Reddit (anglicky).

Užitečný obrázek

Úvod do IV (vyjasnění mýtů)

IV se v PvP stalo velmi kontroverzním tématem. Nejenže uslyšíte, že na tom záleží nebo ne. Uslyšíte i spoustu dalších nepřesností. Záleží tedy na IV?! Možná. Je mi jasné, že to není nejlepší odpověď na tuhle otázku, ale je to pravda. Každý, kdo vám dává jednoznačný pohled na IV, věc příliš zjednodušuje. Někdy na tom záleží a někdy si ani nevšimnete rozdílu.

Pro začátečníky doporučuji se tím příliš nestresovat. Na útocích záleží mnohem více než na IV. Nicméně vím, že je to velmi matoucí, takže se o tom přesto trochu rozepíšu. Budu se snažit, aby to bylo krátké a poskytnout odkazy pro zvídavější čtenáře.

  • Úroveň jednotlivých statů (atak, defense a stamina) se stala zlatým standardem pro určování kvality IV pro každého pokémona.
  • Podle úrovně statů se vypočítá celkové možné zranění (TDO – Total Damage Output). V raidech je DPS často najdůležitější, protože bojujete i proti času. V PvP často není důležité jak rychle pokémon způsobí zranění, proti tomu, kolik ho způsobí než je vyřazen. To znamená, že TDO je pro PvP často lepší, než DPS.
  • V aktuálním výpočtu CP má útok téměř dvojnásobnou váhu proti obraně nebo stamině.
    • Díky tomu bude mít pokémon s IV útok/obrana/HP (Attack/Defense/Stamina tj. ADS) 15/0/0 téměř stejné CP, ale mnohem menší sumu celkových statistik, jako pokémon s 0/15/15.
    • Z toho vychází, že pokémon s nižším útokem je pro PVP obecně lepší

Boření mýtů

  • Vyšší level nemusí nutně znamenat, že je pokémon lepší. Do detailů rozepsáno na Redditu.
  • Přiblížit se co nejvíce k CP 1500 nemusí znamenat lepšího pokémona
  • Nižší útok je často, ale ne vždy lepší

Existuje tedy nějaká ideální kombinace statů? Absolutně ne! Existuje mnoho případů, kdy pokémon s nižšími staty porazí ty “skvělé”. Například:

Doufám, že je jasné, že okolo IV není nic jasné a neexistuje jediná správná odpověď. Je spousta jiných věcí, které ovlivňují boj více než IV. Tohle je pro začátečníky past. Nevymlouvejte se že nemáte správné IV pokémonů, abyste mohli bojovat!

Pokud přesto chcete znát umístění vašich statů, použijte tenle odkaz https://gostadium.club/pvp/iv

poznámka: tohle se týká pokémonů, kteří mají na 40. levelu maximální CP větší než 1500. Pro ostatní pokémony, co mají na 40., levelu nižší CP než 1500 je vyšší IV vždycky lepší (Sabley, Medicham atd.)

Taky se to týká pouze soutěží, které mají strop v CP (Great/Ultra). V masters zápasech budete vždy chtít nejvyšší možné staty.

Příprava

Je hodně věcí, které je potřeba si připravit na turnaj. Porozumění vašim možnostem, testování a zúžení na šestičlenný tým. Silph turnaje vyžadují týmy po 6 pokémonech, kteří se pak účastní boje 3vs3. (PS: tady jsem se poprvé dočetl něco o turnajích. Nahoře na té stránce je odkaz na mapu plánovaných akcí a najde se i pár akcí v česku. V rychlosti jen to, že musí být nějaký organizátor, který akci zaregistruje a musí se sejít aspoň 8 lidí, jinak se turnaj nekoná. Na turnaj si zaregistrujete 6 Pokémonů a pak probíhají zápasy 3 vs 3 na 2 vítězná kola. Víc zatím nevím, ale až něco dalšího zjistím, třeba to sem taky napíšu 😉 ).

Meta

(sorry, nevím jak rozumně přeložit slovo Meta. Ale v anglickém tvaru se v češtině taky moc nepoužívá, tak to snad překousnete)

Meta popisuje dvě různé věci a je potřeba mezi nimi pochopit rozdíl. V prvním případě meta určuje pokémony, kteří mohou být použiti v turnaji. Například na každém turnaji, kde lze použít pouze specifické typy, je tohle meta (Například v boulder cupu v Silph aréně to byly Rock, Ground, Fighting a Steel).

Víc používané (a pravděpodobně důležitější) použití mety je, že specificky definuje malou část větší skupiny, protože je nejsilnější, nejdostupnější, nebo se nejvíc očekává.

Meta vám pomůže určit, co byste měli mít ve svém týmu.

Váš tým

Výběr týmu může být velmi náročným úkolem i pro zkušené trenéry. Je spousta způsobů jak k tomu přistoupit. Každý správný tým potřebuje:

  • být schopný porazit meta pokémona (často za použití jiného meta pokémona)
    • ➢ tohle je důvod, proč je znalost mety důležitá. Vědět, co je silné, vám prozradí jaké máte možnosti při výběru možností proti tomu.
  • být schopný vyvážit svoje vlastní slabiny
    • ➢ Pokud jsou všichni vaši pokémoni silní meta pokémoni, ale všichni prohrají na stejnou hrozbu, ať už je to konkrétní pokémon, nebo typ pokémona, budete mít vážný problém. Dobrý oponent tuhle mezeru okamžitě odhalí a snadno vás porazí. Ranking tabulku na linku lze nastavit na jakýkoliv Silph turnaj, což vám ukáže celkově asi nejlepší meta volby pokémonů pro daný turnaj.

Potom, co zvládnete základy, můžete jít hlouběji. Pro začátek bych doporučil

Jak se budete učit efektivity typů a další věci, které jsou nezbytné pro správné sestavení týmu, může být užitečné použít externí zdroje. Prosím ale, nepoužívejte jednoduché copy/paste. Jak se budete učit, měli byste se začít ptát, proč zrovna tento zdroj použil tuhle volbu a nakonec byste měli být schopni si udělat vlastní zhodnocení situace.

Cvičení dělá mistra

Zkušenější trenéři budou testovat spoustu pokémonů než je zařadí do svého týmu. Jak se budete zlepšovat, bude snadnější začít s menším výběrem pokémonů a trénovat s nimi co nejvíce. Z vlastní zkušenosti vím, že vědět, jak používat váš tým, je stejně důležité jako to, co v něm máte. Takže jak můžete trénovat?

  • Nejjednodušší způsob je trénovat s ultra friendem nebo osobně. Nejlepší je najít si zkušeného mentora, od kterého se budete učit. Rady v reálném čase, který útok použít, nebo jestli je použití štítu dobrý nápad mohou být neocenitelné a umožní vám učit se rychleji než prostou cestou pokus/omyl – při tom se můžete dobře rozhodovat a přesto prohrát, nebo naopak udělat špatné rozhodnutí a i tak vyhrát.
  • Další nejlepší cesta je použití simulací. Vřele doporučuji, abyste si zvykli na pvpoke.com. Společně s výše uvedeným žebříčkem vám záložka battle   umožní nastavit si dva pokémony a simulovat jejich zápas. Můžete si vybrat jaké mají útoky a kolik použitelných štítů. A můžete nastavit další věci jako například IV a umožňuje uložit si to na později.
  • Nejnovější dostupný simulátor umožňuje zápas s AI protivníkem, který je mnohem realističtějším než bojovat s AI ve hře. Můžete si vybrat pokémona pro svůj tým a postavit ho proti náhodnému pokémonovi z vybraných metadat, nebo si vybrat konkrétního pokémona, proti kterému budete bojovat.

Zápas

Bohužel je obtížné zde poskytnout konkrétní radu bez znalosti konkrétní situace, ale pojďme se podívat alespoň na základy.

Týmy

Tohle je očividná rada, ale pamatujte si jaký tým tří jste přivedli do boje. Pokud potřebujete výměnu, je snadné zapomenout co jste si vybrali a co máte k dispozici.

Použití štítu

  • štíty jsou omezeným zdrojem
  • štítem často potřebujete dosáhnout i něčeho jiného než jen zabránit zranění. Vždy se sami sebe ptejte jestli
    • ➢ umožní použít můj vlastní nabíjecí útok a tak vyhrát tenhle zápas?
    • ➢ vyhrát tenhle zápas a pošetřit vlastní nabíjecí útok na dalšího pokémona?
    • ➢ bude tohle zranění SE a vyřadí mě, nebo to bude NVE a dovolí mi schovat použití štítu na později?
    • ➢ Nesnaží se náhodou o “Shield bait”? To je použití levného rychlého nabíjecího útoku ve snaze vyplýtvání štítů před použitím většího a silnějšího útoku.

Nabíjecí útoky

Jak už jsem zmínil výše, můžete našetřit energii, i když už je nabíjecí útok připraven k použití. To může být užitečné pro VAŠÍ strategii na “Shield bait”. Když přežijete dost dlouho na to, abyste naplnili větší nabíjecí útok, ale pak použijete ten menší, a doufáte, že soupeř použije štít. Pokud ne, jste se vší tou našetřenou energií schopni rychle použít další nabíjecí útok.

  • Jde o to, že nemusí být vždy užitečné použít nabíjecí útok hned jak je připraven. Můžete soupeře znejistit jaký útok používáte. Zkušení trenéři buď počítají rychlé útoky nebo mají dobrý časový odhad kdy můžete jaký útok použít, dokud nevyměníte pokémony.

Výměna pokémona

O tomhle se tady nechci moc rozepisovat, ale výměna pokémonů je sama o sobě zdrojem. 60 vteřinová pauza na další výměnu je dlouhá. Zvlášť když jste nezvolili správně. Časem zjistíte, kdy je lepší zůstat ve špatném zápase a kdy potřebujete pokémona stáhnout hned jak to bude možné. To je důvod, proč na znalosti vlastního týmu tolik záleží. Musíte mít dopředu představu co tam dáte než začnete přepínat, protože se může stát, že než se rozhodnete, soupeř vašeho aktivního pokémona dorazí.

Zdroje

Někteří pokémoni jsou díky svým útokům, statistikám, nebo obojímu, lepší než jiní. Všechny připojené odkazy disponují nějakým hodnocením. Ale pokud chcete dobře a přehledně zpracované přehledy včetně doplňujících informací, doporučuju tyhle odkazy. Všechny mají cenné informace nebo použití, které vám pomůžou na cestě stát se mistrem pokémonů.

O autorovi Sepsal Whosikon Link: https://sil.ph/Whosikon, PvP bojovník ze severovýchodního Ohia. Spolupracujeme se všemi trenéry z okolí na podpoře menších turnajů i větších akcí. Mám štěstí, že ve svém okolí mám spoustu úžasných soutěží, které mi pomohly se posunout dál. Vidím tolik možností pro nové trenéry co se chtějí účastnit PvP a doufám, že tento průvodce vám v tom pomůže. Díky za přečtení.

Sdílej kamarádůmShare on Facebook
Facebook

9
Komentujte

avatar
8 Komentované diskuze
1 Odpovědi na diskuzi
0 Sledující
 
Nejvíce reakcí na komentář
Nejžhavější diskuze
7 Už okomentovali
MichalkLelenkaMatoushPaiaTPCMichaela Szotkova Právě okomentovali
  Přihlásit k odběru emailem  
Upozornit na
Michalk
Host
Michalk

Moc pěkný článek a hlavně poučný. Na Pvp je to celkem i o náhodě co drží trenér za pokemony.

Lelenka
Host
Lelenka

Musím tedy konstatovat,že mě štvou pokémoni za odměnu, dostávám Medetite, Tepiga dokonce i Machampa, slibovaný Scraggy asi jen 2x. A to ještě jsou ti pokemoni mizerné kvality, nejlepší měl 82 %.

Matoush
Host
Matoush

Díky. Jsem rád že to pomohlo aspoň někomu. Už pracuju na dalším dílu 😉

PaiaTPC
Host
PaiaTPC

článek dobrej, ale nějak vůbec nevím, vo co gou, hraju PoGo tak nějak živelně, náhodně, bez jakýhokoli počítání v článku uvedenejch číselnejch parametrů, který tady ani nedokážu zopakovat (neovládám cizí jazyky, tak ani tomu, co píše hra, nerozumím)

Michaela Szotkova
Host
Michaela Szotkova

Děkuji obrovský moc děkuji. Kvůli dceři se ze mne stal pokemaniak. Tohle je naprosto úžasné napsané a moc moc nám to pomohlo. Ještě jednou díky.

Krajdík
Host
Krajdík

Já nerozumět jazyku tvého kmene… Samozřejmě si dělám srandu, úžasný článek, velmi pomohl 😉

Vladimir Vancura
Host
Vladimir Vancura

Uz asi 2 mesice, ne-li 3 je k dispozici prirucka pro pvp od Masriiho, poradatele nejvetsich turnaju v PvP v cesku…

Lelenka
Host
Lelenka

To je hezké,ale co takhle odkaz?????

Lelenka
Host
Lelenka

Ty jo tak to je masakr. (jako ten článek) Moc díky a budu si to asi muset přečíst víckrát:-)